Onlinemarknadsföring

Lumascape all day, all night

Google-sökresultat för Lumascape

I SEO-kursen vi hade i höstas drog i princip varenda föreläsare exemplet med klänningar. Alltid var det en kategorisida för klänningar som skulle optimeras. Efter att ha hört det cirka 350 gånger var det svårt att inte skratta till när det börjades prata om klänningar igen.

Samma sak är det nu i Programmatic-kursen. Varenda föreläsare visar den sk Lumascape-kartan. Det är ett landskap som visar hur alla mediebyråer, annonsörer, annonsnätverk etc hänger ihop. Det fina är att ingen av föreläsarna har någon aning om att vi sett kartan 45 gånger tidigare, så de visar den alla med samma inlevelse. Roligt, gulligt och lite trist på samma gång.

Fördel: snart kan man den helt utantill.

Onlinemarknadsföring

Framtidens yrken är digitala

Framtidens yrken i Nyhetsmorgon, TV4I förra veckan tittade jag på Nyhetsmorgon (precis som varje dag). Just denna dag diskuterades gymnasievalet och därmed även ”framtidens yrken” (den diskussionen återkommer verkligen varje år). 

Det pratades om att många av de yrken som inte fanns för tjugo år sedan har kommit till tack vare internet. Men idag finns även många experience-yrken som kretsar kring ”att bygga en livsstil”, exempelvis personlig tränare.

Framtidens yrken om tjugo år
I framtiden däremot blir det fler
och fler yrken skapade tack vare den biologiska revolutionen, exempelvis genforskare. Yrken man inte borde inte satsa på, enligt Mats Lindgren från Kairos Future, var de som slutar på -assistent, -förare och -operatör.

Yrken som inte fanns för tjugo år sedanMycket intressant tyckte jag, speciellt då sökordsoptimerare var på listan över jobb som inte fanns för tjugo år sedan. Av framtidens yrken är jag mest nyfiken på genklippare och organfarmare. Längtar tills man äntligen har en kontakt på LinkedIn med yrket ”organfarmare”. :-)

Livet

Gulddraken 2016

Gulddraken 2016

Igår var jag på Gulddrakegalan på restaurang K-märkt på Garnisonen. Jag var min kompis Nicklas +1. Han är fotograf på DN och har filmat jättemånga av nomineringsfilmerna, bland annat den mycket roliga filmen för Omakase Köttslöjd (titta!). 

Anyways, vann gjorde…

Enskedeparkens bageri i kategorin ”Årets Café”. Hit måste jag verkligen, verkligen åka. Verkade vara ett supermysigt ställe med många godsaker. Specialister på bröd, vilket verkligen är min favoritsak här i världen. Sötsaker är liksom… inte lika intressant.

Bottles i kategorin ”Årets bar”. Jag är ju tyvärr inte riktigt den som åker till superavancerade barer och dricker spaceade drinkar, men om jag hade varit det så lät Bottles verkligen spännande. Jag är mer en ”stor stark/husets röda”-människa.

Ai Ramen i kategorin ”Årets restaurang budget”. Nudelbar som gör sina egna nudlar och serverar en grym buljong (enligt motiveringen, alltså). Måste kolla upp om de har vegetariskt, i så fall får det helt klart bli ett besök.

The Flying Elk i kategorin ”Årets restaurang mellan”. Här har jag faktiskt varit. Mysigt ställe i Gamla Stan.

Omakase köttslöjd i kategorin ”Årets restaurang lyx”. Låter ju onekligen spännande med ”köttslöjd” men då alla 17 rätter innehåller just *surprise* kött så är det inget för mig.

Poserar med gulddraken

Onlinemarknadsföring

Hur fångar man tittaren med online video?

Subaru fångar tittaren med ny typ av reklam

Häromdagen satt jag med datorn i knät, med tvn på i bakgrunden, när jag väcktes till liv av en myndig röst som basunerade ut ”VIKTIG INFORMATION” och sen berättade att: ”Vi vill informera om att bilen i filmen inte kan fås med fyrhjulsdrift som tillval”

Snacka om att jag väcktes ur min dvala och riktade all min uppmärksamhet mot tvn. Vad är det som händer, tänkte jag.

Ni måste titta på Subarus nya reklamfilm här för att förstå vad jag menar.

Jag trodde typ att kriget till slut kommit till Sverige och att statsministern ville ha kontakt med hela svenska folket. Rent teoretiskt är det väl så det skulle kunna gå till? Känns som jag sett det i någon film. Eller man kanske bara använder sig av Hesa Fredrik i sådana lägen?

Kreativt av Subaru, helt klart.