Medieinstitutet

Att söka praktikplats

Innan jag sökte till Medieinstitutet förra våren så gjorde jag självklart en hel del research, både om utbildningen och om skolan. En av de absolut viktigaste USParna, som snabbt skiljde utbildningen onlinemarknadsförare mot flera av de andra utbildningar jag kikade på, var de två praktikperioderna. 

Jag vet från min journalistutbildning att extremt mycket hängde på praktiken – vad man fick lära sig, vilka man lärde känna och vad man hade chansen att visa upp. I journalistbranschen, där det är nästintill omöjligt att få jobb om du inte har 1) gedigna grejer på cvt, eller 2) kontakter, var det helt enkelt praktikperioden som la grunden för framtiden. I mitt fall var det min tio veckor långa praktikperiod på Plaza som gjorde att jag fick jobb där. Jag började som praktikant, gick sedan till reporter och innan jag slutade arbetade jag som redaktionschef. Kontakter och hårt arbete är A och O.

Tillbaka till nutid – Medieinstitutets två praktikperioder (som också kallas LIA – Lärande i arbete)  á 10 veckor var en tung faktor i mitt val av skola. Att vi skulle söka praktikplatserna själv, utan hjälp från skolan, såg jag inte som något större orosmoln – det kunde omöjligt bli snårigare än när jag sökte journalistpraktik. Men jag hade andra frågor: var ska man söka? Jag känner inte till några företag i branschen. Vad ska man be om att få göra? Jag vet knappt vad digital marknadsföring är.

Redan första dagen i skolan – när vi fått i uppgift att i grupp fundera kring våra ambitioner och förväntningar på skolan, utbildningen och framtiden, pratade vi om den stundande praktikperioden och jag insåg att jag inte var ensam om mina funderingar. Vi visste absolut ingenting om någonting. Vi visste knappt vad utbildningen handlade om, knappt ett enda begrepp, knappt ett enda företag och knappt en enda människa i branschen.

Men det gick bra ändå.
Det gör det, jag lovar.

7 tips inför jakten på praktikplats:

  1. Tänk inte så mycket! Speciellt i början av utbildningen – fokusera på att flyta med och känna efter. Vad är kul? Vad är mindre kul? Vad är jag bra på? Vad är jag mindre bra på?
  2. Googla för att få fram intressanta företag. Kolla LinkedIn. Fråga föreläsare. Vilka företag rekommenderar de? Vilka företag kommer de ifrån? Vilka byråer är stora? Gör en lång lista.
  3. Gör lite research. Googla. Kolla Allabolag.se. Lyssna till tidigare studenter. Korta ner den långa listan från steg 2.
  4. Sök MASSOR av platser! Skicka ansökningar till allt och alla (som verkar någorlunda intressanta, såklart).
  5. Gå på många intervjuer. Det är extremt lärorikt och du lär känna viktiga människor men också dig själv. Vad låter egentligen roligt? Vad är det för typ av arbetsplats jag drömmer om? Ska det vara ett stort, etablerat företag eller en mindre, progressiv byrå?
  6. Fundera. Känn efter. Speciellt bra tips inför praktikperiod 1: överanalysera inte. Gå på känsla. Det är omöjligt att veta exakt vad man vill göra, så välj istället ett företag där du känner att du kan trivas och där det känns som att du kan utmanas men också bli handledd.
  7. Be om hjälp. Fråga utbildningsledaren, maila gamla föreläsare, fråga runt bland klasskompisarna. Oavsett om det gäller tips på ställen eller för att lista ut vad du egentligen tycker är kul.

Det här är mina tips och de skiljer sig troligen från många andras.
Men tänk såhär: känns företaget du funderar på som att det både är trevligt och utmanande? Go for it!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Inga kommentarer

Skriv en kommentar