Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Du är inte din besökare.

I dag har vi jobbat med något otroligt intressant inom konverteringsoptimering: användarbarhetstester! Det går ut på att se hur bra en hemsida är på att få dig som besökare att konvertera – det vill säga göra det som hemsidan vill att du ska göra, exempelvis köpa en produkt, boka en biljett eller signa upp för ett nyhetsbrev.

Ju fler problem du stöter på längs vägen, desto mindre troligt är det att du i slutändan faktiskt konverterar. Du vet när du ska köpa något och sidan först ber dig att fylla i alla kontouppgifter, sen måste du hämta bankdosan, väl tillbaka inser du att ”nä, frakten blev rätt dyr, kanske jag kan hitta en rabattkod för att få gratis frakt?”, öppnar ett nytt fönster i webbläsaren för att söka på rabattkoder och sen helt plötsligt inser att du sitter och surfar på Facebook och att det är dags att börja laga middag? Den sidan är helt enkelt inte konverteringsoptimerad.

Med hjälp av bara fem testpersoner får man reda på upp till 80 procent av en sidas problem. Därför fick vi idag som uppgift att be fem random personer (vi gick till ett café) att klara av fem uppgifter på en, av oss utvald, hemsida (Ticnet.se). Till exempel hitta telefonnumret till kundtjänst eller boka en viss typ av biljett till ett visst event. Otroligt nog så fastnar alla på exakt samma saker, och alla hade svårt att ta sig vidare för att faktiskt fullfölja det vi bett dem om.

Det var väldigt, väldigt intressant. Helt enkelt – utgå inte från att alla gör som du skulle ha gjort. Användarbarhetstesta alltid.

Nu ska jag dricka upp min kaffe på Café Å Lait på Åhléns (faktiskt väldigt trevligt café) och möta upp två kompisar för middag.

Sarah

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 kommentar

  • Reply karolina79 september 23, 2015 at 2:57 e m

    Jag måste nog få låna den där boken om optimering! Låter så intressant 👍

  • Skriv en kommentar