Jag satt igår kväll och läste igenom Facebooks Blueprint – ett program där företag och annonsörer kan lära sig hur man bäst annonserar på Facebook. Mycket känner man igen från AdWords i prismodeller och targeting, men vissa saker är såklart nya.
Något av det jag tyckte var mest intressant (hittills, har inte hunnit läsa igenom allt än) var hur syftet med Facebook-annonseringen har flyttats från att handla om likes, kommentarer eller delningar till att handla om riktiga business results – som exempelvis varumärkeskännedom, lojalitet och försäljning. En annons som tidigare sågs som lyckad när den genererade många likes och delningar, är i dag inte lika värdefull om den inte också kan presentera hårda resultat i form av ”riktig” vinst.
En annan intressant sak är hur Facebooks nya videoformat är perfekt för att bygga brand awareness. Ni vet de där filmerna som inte kräver att man klickar, utan bara att man stannar upp med skrollandet för ett ögonblick? Facebooks alla filmklipp får tillsammans fler än 8 miljarder visningar varje dag. Att placera en video med ett specifikt budskap i människors news feed – mellan bilder från bästa kompisens födelsedagsfest och mormors statusuppdateringar, är alltså ofta väldigt lyckat.
1 kommentar
Men det har väl aldrig funnits ett egenvärde i att mäta likes och shares? Det har väl snarare varit en slags proxy eftersom det ofta är omöjligt att spåra hur mycket köp som genereras av Facebook. (Kanske om man kör speciella kampanjkoder eller så, men det blir alltid lite simulerat.) Och då mäter man likes och shares bara för att det är det som går mäta helt enkelt. Menar bara att grundproblemet ”hur fasen mäter vi det då” väl fortfarande kvarstår?