Onlinemarknadsföring

Vad är AdWords Fundamentals?

En fråga i AdWords

Här har vi en typisk fråga i AdWords Fundamentals.

AdWords certification exams är en samling prov som Google tillhandahåller för att man ska kunna testa om man förstår Adwords. Det första provet kallas för AdWords Fundamentals – och detta gjorde vi alltså i skolan i fredags. Fundamentals är ett brett prov som testar om man förstått vad AdWords innebär och hur man kan använda det. Provet består av 100 frågor, och man måste ha rätt på 80 av dessa för att bli godkänd.

Till detta hade vi även ett ”praktiskt prov” som gick ut på att vi skulle bygga upp en kontostruktur i Excel, för att sedan importera detta i AdWords Editor. Två kampanjer, tre ad groups, tre keywords, olika budgetar och bud, språkinställningar etc.

Och till er som inte förstår någonting: AdWords är Googles annonseringsverktyg. Här skapar man kampanjer och annonser som syns antingen i Search Network (sökresultatet i Google) eller Display Network (olika webbplatser/appar etc). Man betalar bara för resultat – det vill säga när någon faktiskt klickar på annonsen eller per antal impressions (om det handlar om en banner i Display Network). Mer om detta tänkte jag berätta en annan dag, när jag fortsätter med min ordlista inom onlinemarknadsföring!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Inga kommentarer

Skriv en kommentar