Onlinemarknadsföring

6 budord inom webbanalys

Igår, idag och imorgon har vi fått förmånen att ha webbanalys- och SEO-proffset Daniel Carlbom på besök. Daniel undervisar oss i webbanalys och Google Analytics, och hans föreläsningar har hittills både breddat och fördjupat mina kunskaper inom webbanalys. 

Vi körde en del webbanalys och Google Analytics i januari, men det var en otroligt stressig kurs. Att i lugn och ro få gå igenom saker tillsammans med Daniel – med en hel del hands-on-arbete, var således varmt välkommet.

Daniel Carlboms 6 budord inom webbanalys:

  1. Var kritisk till all data

Vi kan inte dra några bra analyser förrän vi vet att datan är tillförlitlig. Man måste alltid konfigurera kontot för att datan ska bli korrekt för just mitt företag.

  1. Besök webbplatsen

Titta på sajten. Har något gjorts om? Det gör det enklare att förstå vissa mättal.

  1. DU är intelligensen

Google Analytics är bara ett verktyg med en viss form av intelligens – det är du som gör alla analyser. Formulera frågeställningar och hitta svaret i GA!

  1. Segmentera din data

Undvik aggregerad data i så stor utsträckning som möjligt. Segmentera alltid.

  1. Ha en fråga/hypotes

Utgå alltid från en hypotes, det gör mätandet enklare.

  1. Deja vú

Tillbaka till ruta 1 = var kritisk till all data!

Tack Daniel för dina kunskaper och dessa intressanta timmar!

Livet

Brb nästa vecka

Kärlek från Urban Deli

Denna vecka är väldigt busy (eller buissy som Signe säger) med jobb, så det har tyvärr inte blivit så mycket bloggande. Många föreläsningar har dessutom blivit inställda på grund av sjukdom med mera, och jag har därmed inte heller fått inspiration till något nytt att skriva om.

Idag när vi vid lunch fick höra att eftermiddagens föreläsning var inställd så möttes jag, Emma och JuliaUrban Deli Sveavägen (stammisstället) för att jobba och hänga.

Efter ett par timmar körde vi två omgångar yatzy, vilket slutade med att vi alla skrek rakt ut när både jag och Emma lyckades få yatzy på sista chansen. Hela Urban Deli vände sig om i panik, och vi insåg då att vi nog blivit lite väl bekväma; dags att åka hem således.

Det jag jobbar med just nu kommer ni få höra mer om när det väl drar igång. Än så länge har det varit mycket förberedelse. Det blir kul. Stay tuned!

Journalistik

Yrken att inte satsa på

Satsa inte på att bli journalist, enligt ArbetsförmedlingenArbetsförmedlingen publicerade i förra veckan sin årliga rapport för att visa på vilka yrken som är framtidsyrken, och vilka du inte bör satsa på om du är ute efter ett jobb. Vilket jag gissar att de flesta av oss är. 

Självklart var journalist längst ner på listan. Kan inte säga att jag är förvånad. Se alla framtidsyrken/dåtidsyrken här.

Fan vad jag tjatar, men jag blir för var dag som går mer trygg i mitt val att börja plugga igen.

Onlinemarknadsföring

Veckorevyn lanserar dagligt tv-program på Snapchat

 

Veckorevyn lanserar dagligt tv-program på Snapchat

Veckorevyn tar som första företag ett stort kliv in i framtiden genom lanseringen av ett dagligt tv-program på Snapchat. 

Vad jag vet är det inget företag, åtminstone inte svenskt, som testat något liknande. Stor eloge till Veckorevyn som vågar testa på Snapchats alla möjligheter. Faktum är ju att Snapchat redan når 21 procent av alla Sveriges internetanvändare, och i Veckorevyns målgrupp används Snapchat av ännu fler.

Det dagliga tv-programmet ska handla om skönhet och programledare är Irena Pozar. Programmet är två minuter långt och sänds alltså kl 16 i Veckorevyns Snapchat-kanal. Sen finns det tillgängligt i 24 timmar, precis som allt annat som läggs upp på Snapchats My Story.

Idag kunde man även läsa på Resumé att Veckorevyn halverar sin magasinutgåva, och alltså skär ner utgivningen från 12 nummer per år till 6 nummer per år.

Helt rätt av Veckorevyn! Och helt rätt av mig som lämnade print för digitalt :-)