Onlinemarknadsföring

6 budord inom webbanalys

Igår, idag och imorgon har vi fått förmånen att ha webbanalys- och SEO-proffset Daniel Carlbom på besök. Daniel undervisar oss i webbanalys och Google Analytics, och hans föreläsningar har hittills både breddat och fördjupat mina kunskaper inom webbanalys. 

Vi körde en del webbanalys och Google Analytics i januari, men det var en otroligt stressig kurs. Att i lugn och ro få gå igenom saker tillsammans med Daniel – med en hel del hands-on-arbete, var således varmt välkommet.

Daniel Carlboms 6 budord inom webbanalys:

  1. Var kritisk till all data

Vi kan inte dra några bra analyser förrän vi vet att datan är tillförlitlig. Man måste alltid konfigurera kontot för att datan ska bli korrekt för just mitt företag.

  1. Besök webbplatsen

Titta på sajten. Har något gjorts om? Det gör det enklare att förstå vissa mättal.

  1. DU är intelligensen

Google Analytics är bara ett verktyg med en viss form av intelligens – det är du som gör alla analyser. Formulera frågeställningar och hitta svaret i GA!

  1. Segmentera din data

Undvik aggregerad data i så stor utsträckning som möjligt. Segmentera alltid.

  1. Ha en fråga/hypotes

Utgå alltid från en hypotes, det gör mätandet enklare.

  1. Deja vú

Tillbaka till ruta 1 = var kritisk till all data!

Tack Daniel för dina kunskaper och dessa intressanta timmar!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Inga kommentarer

Skriv en kommentar