Livet

Mall of Scandinavia – en sneak peak

Mall of Scandinavia entrée

Imorse samlades blandad press i SF Bios Imax-salong i Skandinaviens numer största köpcentrum Mall of Scandinavia. Ikväll kl 20 öppnar gallerian för allmänheten, men jag var där imorse och fick en sneak peak. 

Gert Wingårdhs arkitektkontor har ritat delar av gallerian – främst har de ansvarat för den ”kommersiella planeringen”, det vill säga det som kunderna ser. Wingårdh har skapat en känsla som påminner besökaren om tre av de fyra elementen: vind, vatten och jord (eld uteslöts, men det skojades om att hela den heta gallerian representerar det fjärde elementet).

Tanken är att Mall of Scandinavia, Friends Arena och hela närområdet ska bli Stockholms Manhattan. En av de viktigaste ”gatorna” inne i Gallerian kallas därför, passande nog, för Flagship Avenue. Här hittar vi många starka varumärken, varav flera är helt nya på den svenska marknaden (exempelvis Disney och Nike) och flera är de första av sitt slag utanför citykärnorna (exempelvis Cos och Zara Home).

En spännande del av gallerian, som jag ser fram emot att besöka närmare, kallas för Designer Gallery. Här är de välkända varumärkena uppblandade med nya varumärken. Icke etablerade designers har alltså chans att nå en större publik med hjälp av en pop up store med kontrakt på max ett år. ”En chans för nya företag att komma in på marknaden”, berättade Gert Wingårdh.

Matdelen i Mall of Scandinavia – The dining Plaza, har 22 restauranger. Alla av hög kvalitet (här finns inget McDonalds (no judgement)). Taket i denna del täcks av glasstavar med LED-ljus som ändrar färg och skapar ett nästan magiskt uttryck. Bland restaurangerna finns bland annat en restaurang ägd av PDF Brasserie Group som även äger Trattorian och Prinsen, men även aningen mindre exklusiva varianter – men fortfarande av hög kvalitet, som exempelvis Vapiano och Vigårda.

Gallerian erbjuder ”4 star service” med över 670 tjänster – allt från fri wifi och praktiska laddningsstationer till ett smart provrum för de som använder Mall of Scandinavia som sin utlämningsplats vid e-handel. Anledningen till att de inte satsar på fem stjärnor är enkel: Mall of Scandinavia ska vara en inkluderande galleria, inte exkluderande (och exklusivitet känns lätt exkluderande).

För mig, som Solna-bo, stort fan av köpcentrum och mindre stort fan av att trängas på Drottninggatan med snöblöt vinterjacka, var Mall of Scandinavia underbart och jag kommer lätt åka dit när det är shoppingdags. Däremot kan jag inte se att det är en plats att vallfärda till om man inte kan ta sig dit relativt smidigt, då den ändå i stora drag liknar många andra köpcentrum.

Fast med fler butiker och snyggare arkitektur såklart…

Todeloo.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Emma november 12, 2015 at 6:10 e m

    Deras hemsida behöver lite SEO-hjälp kanske? ;)

    • Reply Sarah Norén november 12, 2015 at 6:25 e m

      Det gör den säkert! Har väl inte varit prio när det ändå är en fysisk galleria. Om du besöker den så märker du att det är mycket som inte är klart. Gissar att hemsidan kommer!

  • Reply jennie november 12, 2015 at 9:01 e m

    Ska bli härligt att åka dit, kanske går direktbuss från Odenplan dit. Håller verkligen med dig om att gå på Drottninggatan i regn är väldigt jobbigt, det är därför jag själv mest shoppar i Sturegallerian, fältan och Gallerian i stan.

    Ska bli spännande att se gallerian och gå på bio där!

  • Lämna ett svar till jennie Avbryt kommentar