Livet, Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Lyckad kampanj?

Ica-såpan
I fredags hade vi presentation av de grupparbeten vi jobbat med under veckan. Uppgiften var att välja en lyckad marknadsföringskampanj som vi sedan skulle presentera inför klassen. Det gällde att argumentera och förklara, samt dra paralleller till vad marknadsföring egentligen är och varför vi tyckte att den utvalda kampanjen var lyckad. 

Vi valde att – vilket ni förmodligen anade av bilden, titta närmare på den klassiska ICA-reklamen (oooch så gjorde även en annan grupp i klassen – great minds osv).

Så, varför är den bra?

Läs mer

Livet

En liten inredningspaus

Sound Piece
Bryter av allt snack om digital marknadsföring med något helt annat: inredning! Nämligen två nyheter som landat i min mailkorg i dag: Happy Plugs lanserar högtalare, och de är amazing-snygga, enligt mig. Trådlösa också – det må kännas rätt självklart att slippa sladdar i dag, samtidigt som jag inte upplever att man gör det så ofta ändå? Alltid är det någon ful sladd man ska lyckas gömma bakom en blomkruka.

hmhome
Och från H & M Home kom ett pressmeddelande om att de, för fjärde året i rad, samarbetar med en pristagare av Elle Decoration Swedish Design Awards. Detta år är det Ania Pauser som designat ett print till ett kuddfodral samt en prydnadsask. 100 % ekologisk bomull och 100 % stengods – OCH 25 % av försäljningspriset går till UNICEF.

Varsågod för tipsen!

Sarah

Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Hjärnans svaghet

12028937_10153393369407935_1310393448_n
Torsdag = självstudier. Regn = innesittande. 

En dag i veckan har vi så kallade självstudier på distans, det vill säga att vi har saker att göra (ofta böcker att läsa eller presentationer att förbereda) – men att vi inte får vara i skolan. Medieinstitutet är en rätt liten skola, och det finns helt enkelt inte klassrum för alla klasser alla dagar.

Eftersom denna veckas presentation redan är förberedd för min grupp så tillbringas dagen med att läsa Marknadsföringsboken. Den är rätt tung, så det krävs fokus. Senare ska jag jobba lite… och tvätta… och städa…

Läs mer

Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Konverteringsoptimering kanske?

Hem ljuva Hem
Precis som jag anade var dagens föreläsningar otroligt intressanta. Vi började dagen med besök av Fredrik Winberg som är marknadschef på Caliroots. Han pratade om sökmarknadsföring, e-handel, affiliatenätverk, skillnaderna mellan byrå och inhouse samt vikten av social media ads. Caliroots lägger mycket av sin annonsbudget på sökmarknadsföring och Facebookannonsering. Visste ni att man via Facebookannonsering kan nå en otroligt specifik målgrupp? Fredrik gav som exempel typ ”man, storstad, singel, mellan 25-30 år, Star Wars som intresse, pluggat på KTH”. Tänk vilken grej att så enkelt kunna nå sin målgrupp?

Det ska bli grymt intressant att se hur det kommer se ut när Instagram väl lanserar sitt annonseringsverktyg. Kommer de göra något liknande? Hur kommer det se ut? Kostnad?

På eftermiddagen klev Jacob Jarvall in. Han är tidigare student på Medieinstitutet, har skrivit boken ”Konverteringsoptimering” och arbetar i dag med sitt företag Big Orange Button. Snacka om inspirerande person, och rolig – skrattade mig igenom hälften av allt. Det där med konverteringsoptimering alltså, det är verkligen något för mig.

Ser ni? Vi närmar oss det där med svar på frågan om ambition! Kanske konverteringsoptimerare?

Efter skolan åkte jag raka vägen till Plaza och hjälpte till med omslaget på nästa nummer av Hem ljuva hem. Jag kan helt klart säga att det blev otroligt snyggt! Håll utkik i början på oktober. (Bilden är på förra omslaget, det vill säga det nummer som redan finns ute i butik.)

Sarah