Livet, Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Lyckad kampanj?

Ica-såpan
I fredags hade vi presentation av de grupparbeten vi jobbat med under veckan. Uppgiften var att välja en lyckad marknadsföringskampanj som vi sedan skulle presentera inför klassen. Det gällde att argumentera och förklara, samt dra paralleller till vad marknadsföring egentligen är och varför vi tyckte att den utvalda kampanjen var lyckad. 

Vi valde att – vilket ni förmodligen anade av bilden, titta närmare på den klassiska ICA-reklamen (oooch så gjorde även en annan grupp i klassen – great minds osv).

Så, varför är den bra?


Startade 2001, finansieras i huvudsak av leverantörerna som medverkar (ICA lägger endast 12 procent av marknadsföringsbudgeten på reklamfilmerna), försäljningen av kampanjvarorna ökar med 250 procent och ICA har i dag 50 procent av marknaden (jämfört med Coop som har 20 procent).

Tänk att reklamen funnits i 14 år?!

De andra grupperna pratade om bland annat Red Bull Stratos, Ipren-mannen, Nespresso och Dressman.

Än har vi inte lärt oss varken hur man bygger eller utvärderar en kampanj, men det är ändå roligt att spåna kring vad som är lyckad marknadsföring och inte.

Sarah

Previous Post Next Post

You Might Also Like