Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Mål: komma högt upp i Google

Google-sökresultat på ordet "onlienmarknadsförare"

Såhär ser sökresultatet ut i december 2016.

Idag har vi dragit igång med sökmotoroptimering! Sökmotoroptimering (SEO) är alltså konsten att få en webbsida att komma så högt upp som möjligt i det organiska (förtjänade) söket i Google (och/eller andra sökmotorer, såklart).

När du söker på en specifik sak så listar alltså Google resultaten efter vad Google anser är den bästa och mest kvalitativa rangordningen utifrån det du sökt på.

Hur man gör för att få sin hemsida att hamna högt upp i resultatlistan bygger på olika saker – länkar, tillgänglighetsanpassning, tydlig struktur, ålder, trovärdighet, laddningstid, hur ofta sidan uppdateras etc etc.

Grunderna har vi gått igenom idag – nu ska vi bara bli bättre och bättre. Jag och Emma har bestämt att våra namn ska vara på SERP 1 (search engine result page) när vi lämnar Medieinstitutet.

Det är väl ett rimligt mål?

Sarah

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply emma oktober 13, 2015 at 9:26 e m

    Let’s compete!

  • Reply Karolina oktober 15, 2015 at 8:53 e m

    Varför inte 👍

  • Skriv en kommentar