Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

SEO-analys av Gina Tricot

SEO-analys av Gina Tricot

Från och till i ungefär två veckors tid har vi onlinemarknadsförare arbetat med SEO-analyser av sex olika modekedjor: Gina Tricot, Åhléns, Indiska, Kappahl, Cubus och JC. Varje grupp på tre personer blev tilldelade ett företag att analysera. För min grupp var det Gina Tricot som skulle undersökas in i minsta detalj.

Uppgiften var att noga gå igenom webbplatsen för att skaffa sig en uppfattning om hur sajten är uppbyggd, för att sedan välja ut ett antal befintliga sidor till analysen. Sidorna skulle befinna sig i olika nivåer – det vill säga start, kategori, produkt och information.

För varje sida skulle man förklara vilka sökord sidan syns på idag, hur sökbeteendet kan se ut för målgruppen, vilka sökord vi tycker att sidan bör synas på och vilken sökvolym de föreslagna sökorden har. Till slut skulle vi lägga fram en strategi för hur företaget ska förbättra sin synlighet i sökresultatet för våra utvalda keywords.

Vi skulle även identifiera tre nya sökområden där det finns söktrafik som sajten inte fångar upp, det vill säga luckor i kundresan som Gina Tricot har missat att optimera för.

Och självklart skulle vi undersöka webbplatserna tekniskt efter on-page och on-site.

 

SEO-analys av Gina Tricot

Nedan följer en kort genomgång av våra keyfindings. Har du frågor är du varmt välkommen att skriva i kommentarerna eller maila mig på hej@sarahnoren.se.

Gina Tricot är en svensk modekedja med butiker i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Deras målgrupp är modeintresserade kvinnor i alla åldrar.

Keyfindings:

  • Gina Tricot påstår sig ha en målgrupp som är ”kvinnor i alla åldrar”. Men vi tror att den huvudsakliga målgruppen är unga kvinnor med intresse för kläder, mode och trender.
  • Sökbeteendet för målgruppen tror vi bygger på fraser som inkluderar ”kläder”, ”mode”, ”online” etc.
  • Oavsett var i kundresan man befann sig – från kännedom till merförsäljning, dök Gina Tricot generellt sett inte upp alls.
  • Som en av Sveriges största klädkedjor för kvinnor i allmänhet, och den yngre (och mer digitala) generationen i synnerhet, bör Gina Tricot lägga mer krut på att sökmotoroptimera sin webbplats.
  • Gina Tricots webbplats består i princip inte alls av någon text. Skapa mer content, säger vi. Upp med blogginlägg, nyhetsartiklar, tips på hur man sköter om sina kläder och de senaste trenderna. Skapa innehåll som engagerar och skapar följare – det i sin tur genererar innehåll som rankar bra och innehåll som är värt att länka till.
  • Våra tips på nya sökområden – jeans, klänningar och ridkläder, må verka simpla, men faktum är att Gina Tricot tappar massor av trafik genom att inte optimera för dessa viktiga keywords. Konkurrensen är generellt sett hög för dessa ord – men Gina Tricot är en stark spelare för många i jakten på den perfekta nyårsklänningen eller ett par snygga jeans. Och visste ni att Gina Tricot säljer ridkläder? Nej, jag anade väl det.
  • Efter vår tekniska analys vill vi ge Gina Tricot rådet att se över sina URL’er, skriva bättre title tags (hela 18 % är duplicerade!) samt unika och säljande meta-beskrivningar (40 % är duplicerade). Även strukturen på sidan är snurrig – många kategorier känns irrelevanta, och hierarkin är ologisk. Alt-texter måste fixas på alla bilder (idag finns inga alt-texter alls). 

Krångliga URL'er för Gina Tricot

Krångliga URL’er. Denna leder till en samlingssida för mönstrade byxor. 

Dålig struktur på Gina Tricots webbplats
Ingen bra struktur. Vem förstår vad de översta, fetmarkerade kategorierna innebär? Och varför ligger dessa högst upp i hierarkin, före viktigare områden som ”klänningar”?

Gina Tricots laddningstid på webbplatsen
Långsam laddningstider = dålig användarupplevelse = rankar sämre. 

Hoppas det var intressant att läsa. Tack för mig.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 kommentar

  • Reply emma december 2, 2015 at 3:54 e m

    Det var så spännande att se!

  • Skriv en kommentar