Onlinemarknadsföring

Logo och brand awareness

Häromdagen ramlade jag över ett roligt test hos DN. Det hela gick ut på att man skulle testa hur bra man var på att känna igen olika företags logor. Kul, men också intressant.

Intressant då brand awareness är en viktig del i ett företags marknadsföringsarbete – det vill säga hur många som känner igen företaget, och hur många som associerar företaget med rätt produkt/tjänst. Att ha en välkänd logo som många känner igen är en stor del i arbetet med brand awareness.

Vi tar ett exempel på ett företag som bytt företagsnamn men använt sig av samma design i logan (fast med nytt namn såklart): chokladen Twix som tidigare hette Raider. På bilden nedan ser ni olika varianter av chokladen – vissa med namnet Raider, andra med namnet Twix – men oavsett namn så tänker du på samma choklad, eller hur? Jag gör åtminstone det. Typsnittet och designen är alltså ofta det primära, inte själva namnet.

Twix hette tidigare Raider, men logon är väldigt lik

Tillbaka till testet på DN. Här fick man se utvalda logor där mycket var bortsuddat och man hade därför inte mycket att gå på för att känna igen vilket företaget det gällde. De flesta var relativt enkla, men jag lyckades bland ihop två stycken – SJ/SL och Ving/Fritidsresor.

Klarar ni dessa? 

Åhléns logga med väsentliga delar borttagna

Volvos logga med väsentliga delar borttagna Postnords logga med väsentliga delar borttagna Lindex logga med väsentliga delar borttagna

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 kommentar

  • Reply Karolina december 20, 2015 at 12:12 e m

    Svårt 😜

  • Lämna ett svar till Karolina Avbryt kommentar