Medieinstitutet, Onlinemarknadsföring

Digital marknadsföringsplan för ”Parta by Patrik”

Digital marknadsföringsplan presentation

Idag hade vi workshop med vår Adwords-föreläsare Patrik Segersven från Keybroker. Det var roligt men svårt. Uppgiften var mastig och vi har ju ännu inte helt och fullt kommit igång med det praktiska i SEM, så många uträkningar och begrepp är fortfarande rejält luddiga.

Uppgiften:
”Jag (Patrik) funderar över att skapa ett nytt varumärke inom vertikalen “Smink och Kosmetik” för män. Vi kommer ta fram ett sortiment av produkter inom kategorin rakning & ansiktsvård. Vi vill bygga ett varumärke som ligger mellan mid-range och high range i prisklass. Produkterna vi tar fram är: Rakhyvel, After Shave Balm, Beard Wax, Mustache Wax, Beard Oil och Shave Gel. 

Vi kommer att öppna en e-handel i Sverige som lanseras den 1.12.2015. Vi kommer ha mycket bra öppningserbjudanden och uppskattar att vår konverteringsgrad kommer vara 3% (på söket, både mobil och desktop) och average order value 600kr. På display kampanjerna kommer CR att ligga omkring 1%

1. Vi vill äga söket för viktiga sökningar och uppnå enså hög impression share som möjligt.
2. Vi vill nå 10% av vår målgrupp på GDN under en månadstid. Vi uppskattar en CPM-nivå på 10 kr.
– Förslag på placements (räckvidd och budget)
– Förslag på Affinity audiences (räckvidd och budget)
– Förslag på in-market audiences (räckvidd och budget)

Varje grupp förbereder en presentation över digital marknadsföringsplan för detta varumärke och presenterar (säljer) förslaget inför klassen. Kreativitet uppskattas.”

Vi kämpade på men jag tror tyvärr inte att någon grupp lyckades jättebra med uppgiften. Men vi gjorde så gott vi kunde och kom nog en liten bit på vägen i alla fall! För att väga upp för våra dåliga slutsatser valde många av grupperna att fokusera på Patriks uppmaning om att ”kreativitet uppskattas”.

Eftersom uppgiften gjordes i lärosyfte, och då vi enbart arbetade med detta idag, så körde vi på en väldigt kreativ presentation. Dessa slides använde vi exempelvis (obs obs – inte bara dessa slides, vi hade även andra med mer information):

Parta by Patrik, digital marknadsföringsplan

Vi döpte vårt/Patriks företag till ”Parta by Patrik”. Parta betyder skägg på finska och det är ett litet internt skämt eftersom både Patrik och Irene (som var med i min grupp) pratar både svenska och finska. 

Hur söker våra kunder? Kundresa för vår digitala marknadsföringsplan.

Vi gjorde en snabb kundresa för våra kunder…

Sökord vi vill synas på för skäggvård etc

Och identifierade även nya sökord med stora sökvolymer. Skäggolja var vi helt säkra på att INGEN skulle söka på. Men jo – 3 600 sökningar i månaden!

Hur mycket försäljning generar vi?

Vi var osäkra på om vi räknat rätt på hur mycket vår försäljning skulle generera. Det fick denna bild demonstrera. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 kommentar

  • Reply emma november 24, 2015 at 1:16 f m

    Hahah älskade er presentation <3

  • Skriv en kommentar